Caesarsalade maakt reis rond de wereld en laat zich onder handen nemen door vier smaakexperts

De caesarsalade, een recept dat een kok van Italiaanse afkomst bedacht in Mexico, heeft de wereld afgereisd. Het gerecht liet zich gewillig transformeren door vier chefs die deze klassieker elk hun eigen twist gaven. Die reis laat AEG ons mee beleven in de korte documentaire Perfecting the Classic.

Perfecting the Classic is de bonusaflevering van de documentairereeks Tasteology die bestaat uit vier afleveringen. Daarin brengt AEGde verschillende stappen in beeld die nodig zijn om tot de ultieme smaak te komen. De reeks neemt de kijker mee op een culinaire wereldreis en laat hem kennismaken met experts op het gebied van voedingsinnovatie. Tasteology werd door niet minder dan 25 miljoen mensen bekeken en kwam sinds de release in mei 2016 aan bod op verschillende film- en voedingsfestivals over de hele wereld. In Perfecting the Classic krijgen vier experts de uitdaging voorgeschoteld om een gesublimeerde versie van de klassieke caesarsalade te creëren.

Internationale klassieker

Caesarsalade is een onverwoestbare klassieker op de menukaarten van restaurants over de hele wereld, door de ene opgehemeld, door de andere verguisd. De salade wordt geboren in Mexico in 1924, wanneer de Italiaanse immigrant en chef-kok Caesar Cardini volgens de legende een aantal ingrediënten bij elkaar gooit om een salade te serveren aan zijn vrienden. Het gerecht wordt snel populair. Naar het schijnt is het de broer van Caesar, Alex Cardini, die de ansjovis aan het recept toevoegt.

Bijna honderd jaar later vraagt AEG aan vier bijzonder vooruitstrevende smaakexperts uit de vier windstreken om hun eigen onovertroffen versie van deze tijdloze klassieker te bedenken op basis van hun persoonlijke smaakfilosofie. Zo ontstonden in drie verschillende landen vier totaal uiteenlopende versies van caesarsalade: een recept uit Colombia, eentje uit Canada en twee uit Duitsland. Deze vier versies worden voorgesteld in de documentaire Perfecting the Classic.

“De band met de Stille Oceaan”

Catalina Vélez vergaarde wereldfaam en is een van de invloedrijkste chefs van Latijns-Amerika. Na de Colombiaanse traditionele keuken tot aan haar wortels verkend te hebben, kwam ze tot de conclusie dat stoom dé manier is om de best mogelijke smaak te bereiken. In Perfecting the Classic presenteert ze haar caesarsalade met koriander, maisbrood en typisch Colombiaanse paipa-kaas. Ze noemt het de ‘Pacific Perception Salad’.

“Met ingrediënten boordevol smaak is koken niet veel werk”

Mark Schatzker is Canadees en auteur van ‘The Dorito Effect’, een boek waarin hij uitzoekt wat de impact is van kunstmatige aroma’s op onze dagelijkse voedingsgewoonten. Voor zijn caesarsalade werkt hij vooral met niet-artificiële aroma’s en voegt er groene en kleurrijke toetsen aan toe. Dresseren is voor hem geen hoofdzaak. Hij noemt zijn gerecht de ‘Echte-smakensalade’. 

“We willen mensen echt laten nadenken over wat ze met oud brood kunnen aanvangen.”

Culinary Misfits is een in Berlijn gevestigd duo dat het ongelooflijk vindt hoeveel fruit en groente er wordt weggegooid omdat de producten puur qua uiterlijk niet voldoen aan de normen. In hun caesarsalade, de ‘Linkse, vegetarische salade’, speelt tahini een opvallende rol, en de kip is vervangen door bietjes.

“Ik eet niet graag kip”

De Duitse wagyu-chef Ludwig Maurer houdt zelf koeien en maakte een ongewone, artisanale caesarsalade waarin een wagyu ribeye steak de hoofdrol speelt, vergezeld van andijvie, parmezaan en Beierse mosterd. Resultaat: de ‘Hang-dried Salad’ van Ludwig Maurer.

Koken doet de chef, niet de keuken

De vier specialisten kregen elk dezelfde briefing om de ultieme caesarsalade te maken, maar de resultaten lopen sterk uiteen. Er zijn duidelijk evenveel manieren van koken als er koks zijn in de wereld. Nochtans hebben veel mensen het gevoel dat ze zich in het kookproces moeten aanpassen aan hun keuken en de apparaten die daarin staan. AEG beslootdaar iets aan te doen en lanceert daarom de eerste ‘reactieve’ keuken ter wereld: het nieuwe ‘Mastery’-assortiment. Deze range werpt  een frisse blik op alle praktische aspecten, van de mise-en-place tot de afwas. Het past innoverende technologie en een responsief design toe om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, opdat iedere kok zijn persoonlijke culinaire stijl zou kunnen vervolmaken.

Het assortiment bestaat uit de interactieve oven SenseCook, de intuïtieve afzuigkap Hob2Hood die zich automatisch aanpast aan de kookplaat, de vaatwasser ComfortLift waarmee laden en uitladen vlotter en ergonomischer gaat dan ooit, de aanpasbare koelkast Customflex met dubbel koelsysteem, de ProSource kraan voor instant kokend water, de Pure inductiekookplaat met automatische temperatuurregeling en de Mastery Collection, een assortiment keukenaccessoires dat de keukenervaring compleet maakt. 

Over Tasteology

Perfecting the Classic is een bonusaflevering van 12 minuten van de vierdelige documentairereeks Tasteology, die werd gedraaid op initiatief van AEG, fabrikant van elektrotoestellen. Tasteology brengt de vier stappen in beeld die onontbeerlijk zijn om in de keuken voedzame, duurzame en pure creaties te maken die alle zintuigen aanspreken. Er gaat bij koken natuurlijk veel aandacht naar het recept en de bereidingswijze, maar dat is nog maar een deel van het werk. AEG kijkt verder. Het merk wil de verschillende facetten en niveaus van smaak  verkennen en uitzoeken hoe het volledige smaakpotentieel kan worden gerealiseerd. Zo heeft AEG de vier essentiële stappen naar een betere voeding gedefinieerd: Bron, Koude, Warmte en Ervaring. Elke aflevering van de documentairereeks is gewijd aan een van deze vier aspecten: er wordt op gezocht in culinaire tradities en gewerkt met onconventionele innovaties om de processen te ontdekken die leiden naar de perfecte smaak. Het gaat erom nieuwe manieren van koken te ontdekken, om te genieten van lekkere, duurzame voeding die alle zintuigen aanspreekt. Praktische keukentips worden gekoppeld aan bespiegelingen over cultuur, wetenschap en samenleving.


De documentaireploeg reisde acht maanden lang naar tal van plaatsen om de ideeën te verzamelen van de grootste smaakexperts ter wereld. Een greep uit het aanbod: de ploeg maakte kennis met ‘de vader van de moleculaire gastronomie’, Hervé This, die ‘het perfecte ei’ uitvond. Tristram Stuart, een man die de houding van de samenleving tegenover voedselverspilling wil veranderen.De bekende Instagrammer Chef Jacques la Merde die de mooiste gerechtjes maakt met ingrediënten die hij vindt in het dichtstbijzijnde benzinestation. Stuk voor stuk beschikken zij over een brede waaier aan ervaringen en geavanceerde kennis in uiteenlopende domeinen. Wat ze echter allemaal gemeen hebben, is een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar smaak.   
De reeks is te bekijken op YouTube en op de website van AEG. Ze werd gemaakt door het bekroonde productiehuis House of Radon en bereikte al meer dan 25 miljoen kijkers.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over AEG - Electrolux

AEG. Merk van de Electrolux groep.

Electrolux is een wereldleider in huishoudtoestellen, ontwikkeld op basis van een grondig inzicht in de behoeften van de consument, in nauwe samenwerking met professionele gebruikers. We bieden onze klanten slim bedachte, innovatieve oplossingen voor huishoudelijk en professioneel gebruik, met producten zoals koelkasten, vaatwasmachines, kooktoestellen, stofzuigers, airconditioners en kleine huishoudtoestellen. De Groep is aanwezig op meer dan 120 markten en verkoopt jaarlijks meer dan 60 miljoen producten onder befaamde merken zoals Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire en Electrolux Grand Cuisine.

electroluxgroup.com

Neem contact op met

www.electrolux.be