AEG onthult baanbrekende water- en energiebesparende wasmachines en drogers op IFA 2022

AEG onthult een nieuw assortiment wasmachines en wasdrogers met verschillende energie - en waterbesparende technologieën. Hard nodig, want kledingverzorging heeft een grote impact op het milieu. AEG biedt nieuwe mogelijkheden om anders voor je kleding te zorgen. Gunstig voor de natuur, je portemonnee én je kleding.

De wereldpremière vindt plaats op het wereldwijde tech-evenement IFA in Berlijn van 2 tot 6 september 2022. Op de IFA zal AEG ook een nieuwe range koelkasten introduceren die voedsel en de planeet op nummer 1 zetten. De nieuwe koelkasten zijn voorzien van innovaties die voedselverspilling terugbrengen met maar liefst 20% en met unieke modellen die tot 70% gerecycled plastic in de binnenwanden van de voering hebben.

"Wij innoveren om het leven gemakkelijker en aangenamer te maken en mensen in staat te stellen duurzamere keuzes te maken. Door te werken met gerecyclede materialen, energie-efficiënte oplossingen en het toepassen van duurzame methodes laten we zien dat het voor consumenten mogelijk is om smaakvol, gezond voedsel te bereiden en kleding langer als nieuw te houden en tegelijkertijd zorg te dragen voor het milieu," zegt Chris Braam, CEO van Electrolux Europe.
"IFA speelt een belangrijke rol bij het onder de aandacht brengen van innovatie en het is geweldig om hier weer te zijn. Toen Covid het fysieke evenement in de ijskast zette, heeft ons streven om te innoveren geen pauze genomen. We kijken ernaar uit om onze nieuwste duurzame innovaties te laten zien en onze partners en consumenten persoonlijk te ontmoeten in Berlijn", voegt Braam toe.

Andere kledingverzorging kan grootse impact hebben op jaarlijkse CO2-uitstoot

Een van de hoogtepunten van AEG op IFA zijn de nieuwe bekroonde wasmachines en wasdrogers. De unieke reeks wasmachines biedt functies zoals SoftWater-technologie, een baanbrekende technologie om het gebruikte water te filteren en te zuiveren, waardoor de vorm en kleur van je favoriete kleding behouden blijft. ​

Uit onderzoek* blijkt dat wassen op 30°C graden een enorm verschil kan maken om de CO2-uitstoot te verkleinen. Jaarlijks kan deze met 100.000 ton worden verminderd als 1% van de mensen in Europa vaker op 30°C gaat wassen. We zien echter dat tweederde van de Europeanen nog op 40°C graden of hoger wast, uit angst dat wasgoed niet goed schoon wordt.

De nieuwe wasdrogers zijn ontwikkeld om je energieverbruik tot een minimum te beperken en maken gebruik van 3D-scantechnologie om de vochtigheidsgraad binnenin het wasgoed te identificeren, zodat zelfs gelaagde kledingstukken, zoals winterjassen en dekbedden, gelijkmatig worden gedroogd.

Naast deze duurzame ontwikkelingen op het gebied van kledingverzorging, laat AEG op de IFA ook het nieuwe microplasticfilter zien. Dit extra filter voor wasmachines vangt tot 90% van de microplastic vezels op die vrijkomen uit synthetische kleding tijdens het wassen. Geen overbodige luxe, aangezien 64% van de nieuwe kleding uit synthetische materialen bestaat en synthetische kleding een van de grootste veroorzakers is van microplasticvervuiling.

Duurzame keukeninnovatie

“Voedselverspilling raakt ons allemaal”, zegt Patrick Le Corre, Senior Vice President Product Line bij Electrolux. “Wist je dat 30% van de CO2 uitstoot afkomstig is van voedsel? Eén derde van al het voedsel wordt verspild én tot 60% van de bevolking gooit minstens één keer per week eten weg.” De nieuwe koelkasten die AEG introduceert op de IFA zijn voorzien van innovaties die voedselverspilling terugbrengen met maar liefst 20%.

De nieuwe AEG-koelkasten met afgesloten GreenZone-lade bijvoorbeeld houden actief de juiste luchtvochtigheid voor groenten en fruit in stand. De verzegelde sluiting en het ideale luchtvochtigheidniveau zorgen ervoor dat bederf van voedsel en verlies van kostbare mineralen wordt tegengegaan. Het eten blijft voedzamer doordat tot 95% van de vitamines en essentiële voedingsstoffen in groenten en fruit wordt behouden na 11 dagen.

Op de IFA toont AEG ook twee nieuwe kookplaten met geïntegreerde dampkap: de 6000 Bridge met eXTractor (ComboLite) en de 8000 Bridge/FlexiBridge met eXTractor, ontworpen voor meer ontwerpvrijheid in je keuken. Dankzij het unieke ontwerp – inductiekookplaat én dampkap ineen – kun je deze kookplaten plaatsen waar je maar wilt. Hierdoor ontstaan oneindige ontwerpmogelijkheden. Plaats hem bijvoorbeeld bij een raam, zodat je tijdens het koken kan genieten van het mooiste uitzicht. De kookplaat filtert en recycleert de lucht terug in de ruimte en de breeze-functie zorgt voor een frisse keuken nadat het koken is beëindigd, door de lucht te blijven verversen.

Mis de mediaconferentie tijdens de IFA niet en schrijf je in

AEG houdt een mediaconferentie tijdens IFA in Berlijn om haar nieuwste innovaties te presenteren. Het evenement vindt plaats op 1 september 2022, om 13.00 uur CET, op de AEG-stand in hal 4.1, stand 101.

Journalisten die geïnteresseerd zijn in het bijwonen van de mediaconferentie kunnen zich hier registreren.

De mediaconferentie zal ook live gestreamd worden tussen 13.00-14.00 CET via deze link.

Stijn Vansteenbrugge

Press & PR